tisdag 27 oktober 2009

Lärarsida...

Detta är en kanonbra sida för lektioner! KOLLA!

Tips-dax!

Detta är en bra sida google scholar! Kika här :)
Klicka Här!

fredag 23 oktober 2009

Reflektion 3 "Lärare av imorgon" (2)

Är skolan den enda vägen till kunskap och lärande??
Jag tycker att det är ganska skrämmande att det anses vara mer "status" och värdefullt att inneha formell kunskap framför erfarenhet! Självklart är det viktigt att gå i skolan och få grundkunskaper, men erfarenhet inom ett område/ämne är kanske minst lika viktigt. I vissa fall viktigare! Som Carlgren och Marton (2007) belyser i avsnittet "Utbildning för industrisamhället" anses formell kunskap som expertis. Jag anser att det är fel att "den långa vägens män och kvinnor" ersatts med personer med formell utbildning, att de skulle "gå före". Jag minns för många år sedan när ambulansen privatiserades i Östergötland så fick endast de ambulansmän som hade utbildning som sjuksköterska eller arbetat i minst 24 år stanna. Det innebar att de män och kvinnor som arbetat exempelvis 22 år inom ambulansen fick sparken och ersattes med nyexaminerade sjuksköterskor. Ärligt talat tycker jag det är helt åt fanders!

Reflektion 3 "Lärare av imorgon"

Jag tänkte på dethär som Carlgren och Marton (2007) tar upp om förändrad styrning av skolan och lärarnas arbete. Att det har förändrats så mycket och att man ska tolka läroplan och kursplan. Jag röstar JA! Jag tycker det är jättebra och väldigt viktigt att man som lärarae har möjlighet att tolka hur man ska bedriva verksamheten. Alla är ju olika. Liksom elever arbetar ju även lärare på olika sätt och därför tycker jag att det är bra att man har mål som man ska nå utifrån kursplanen och inte bestämda arbetssätt. Jag tror även att det är viktigt för utveckligen av yrket som lärare, att man får tänka och utveckla själv.

fredag 2 oktober 2009

Reflektio 2 "Lärare av imorgon"

En annan sak jag reflekterade över i boken var det här med att erfara och hur man uppfattar saker och ting. Även här tänker jag hänvisa till ett exempel i boken. Om man läser en text för en klass så uppfattar eleverna vad man läst på olika sätt utifrån vad de har för bakgrund och erfarenheter. En parallell som jag genast måste göra, som jag funderat mycket på, är hur samma sak kan uppfattas i smak av olika personer. T.ex så tycker ju vissa om spenat medans andra tycker det är oätligt! Det är ju fortfarande samma sak men uppfattas så olika. Det kanske också kan ha att göra med bakgrund och erfarenhet. Om det har varit helt naturligt att äta det under sin uppväxt så tycker man naturligt att det smakar gott. Eller?? För att knyta ihop säcken så tror jag att man som individ uppfattar, med olika stor betydelse för olika männiksor, olika små aspekter i en text som man kan relatera till egna erfarenheter!?

Reflektion 2 "Lärare av imorgon"

Jag fastnade för ett citat i boken Lärare av imorgon: "Utan variation ingen urskiljning och utan urskiljning ingen inlärning". Jag tycker det är intressant och speciellt när man ser det ur barnperspektiv. Som exemplet i boken visar hur ett barn lär sig språk. Om en monotom röst, utan variation upprepar samma meddelande om och om igen, på precis samma sätt lär sig barnet ingenting av vad denna säger p.g.a att det inte finns någon variation att urskilja. därför tror jag det är oerhört viktigt att man som lärare varierar sättet att undervisa på. Jag vet själv när jag gick på gymnasiet så arbetade vi i teman. Vi läste alla ämnena inom samma område men upplevde det sedan även praktiskt. På så sätt fick vi använda alla våra sinnen för att förstå och ta in information om t.ex Slaget vid Waterloo, 1815, vilket jag tyckte var ett väldigt bra sätt. Men man behöver inte åka till Belgien för att lära sig. det finns så många sätta att variera en lektion på!