Är skolan den enda vägen till kunskap och lärande??
Jag tycker att det är ganska skrämmande att det anses vara mer "status" och värdefullt att inneha formell kunskap framför erfarenhet! Självklart är det viktigt att gå i skolan och få grundkunskaper, men erfarenhet inom ett område/ämne är kanske minst lika viktigt. I vissa fall viktigare! Som Carlgren och Marton (2007) belyser i avsnittet "Utbildning för industrisamhället" anses formell kunskap som expertis. Jag anser att det är fel att "den långa vägens män och kvinnor" ersatts med personer med formell utbildning, att de skulle "gå före". Jag minns för många år sedan när ambulansen privatiserades i Östergötland så fick endast de ambulansmän som hade utbildning som sjuksköterska eller arbetat i minst 24 år stanna. Det innebar att de män och kvinnor som arbetat exempelvis 22 år inom ambulansen fick sparken och ersattes med nyexaminerade sjuksköterskor. Ärligt talat tycker jag det är helt åt fanders!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Ha,ha..du och johanna belyser samma sak!!
SvaraRaderaHåller med dig om att det är allt för mycket fokus på att akademisk utbildning i många år, är det som gäller. Många besitter ju mer kunskap i händerna än i skriv och skoltänk, och det måste ju absolut räknas som en merit oxå.
Ja jag blir tokig på sånt här! Alltså en människa som kanske har det jätte lätt för sig i skolan och läser allt möjligt och bara flyger igenom alla år och läser vidare på högskola för att bli tex sjuksköterska. det betyder ju inte att han är en bra sjuksköterska och passar som det bara för att han har betygen??!?! Men har man utbildningen så går man före alla dom med erfarenhet, vilket är helt sjukt enligt mig! Det är ju viktigare att ha erfarenhet och kunna saker praktiskt än bara kunna allting teoretiskt!
SvaraRaderaKan bara säga att jag håller med Emmy! Vi är nog väldigt lika i våra tankar =) Skrämmande att sådana saker får hända som du skriver om..
SvaraRadera