fredag 2 oktober 2009

Reflektio 2 "Lärare av imorgon"

En annan sak jag reflekterade över i boken var det här med att erfara och hur man uppfattar saker och ting. Även här tänker jag hänvisa till ett exempel i boken. Om man läser en text för en klass så uppfattar eleverna vad man läst på olika sätt utifrån vad de har för bakgrund och erfarenheter. En parallell som jag genast måste göra, som jag funderat mycket på, är hur samma sak kan uppfattas i smak av olika personer. T.ex så tycker ju vissa om spenat medans andra tycker det är oätligt! Det är ju fortfarande samma sak men uppfattas så olika. Det kanske också kan ha att göra med bakgrund och erfarenhet. Om det har varit helt naturligt att äta det under sin uppväxt så tycker man naturligt att det smakar gott. Eller?? För att knyta ihop säcken så tror jag att man som individ uppfattar, med olika stor betydelse för olika männiksor, olika små aspekter i en text som man kan relatera till egna erfarenheter!?

4 kommentarer:

  1. haha jag som precis kommenterade på johannas inlägg, och skrev att detta måste vara något som är jätte intressant eftersom vi tog upp precis samma sak. Detta är något som hade varit intressant att läsa mer om för det är så mycket mer vanligt än vad folk tror. Många som antar att andra tänker på precis samma sätt som dom själva, när i verkligheten så tänker dom raka motsatsen.

    SvaraRadera
  2. hehe aa Frida detta är nog något vi alla tycker är viktigt =D..Kom på de att man även kan tänka på de om man exempelvis har en elev med antidemokratiska åsikter så kan de ju bero på dess bakgrund..att eleven kanske blivit mobbad/misshandlad av personer med annan etisk bakgrund men också att föräldrarna kan ha en påverkan. Detta är något som är viktigt att vi som lärare har överseende med tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Att människor tycker/tänker olika är ett ämne alltid lika "hett" att diskutera. Orden acceptera och respektera är två ord många inte förstår innebörden av. Lätta att skriva, men svåra att leva upp till. Där har vi alla något att jobba med. Men det är ju detta som är kul oxå-man kan se på saker från väldigt många håll, beroende på bakgrund, uppfostran, kulturarv.

    SvaraRadera
  4. Ja, det är spännande! Och tänk vilka möjligheter läraren har av att eleverna tänker och reagerar olika när de läser en text. Då kan elevens diskussion tillsammans med kamraterna bli en övning i att lyssna och förstå hur och varför andra tänker som de gör, så annorlunda mig... Och då kan jag ju som elev vidga min erfarenhet och lära mig många nya saker. Hoppas du har det bra på VFU:n /Olle

    SvaraRadera