fredag 2 oktober 2009

Reflektion 2 "Lärare av imorgon"

Jag fastnade för ett citat i boken Lärare av imorgon: "Utan variation ingen urskiljning och utan urskiljning ingen inlärning". Jag tycker det är intressant och speciellt när man ser det ur barnperspektiv. Som exemplet i boken visar hur ett barn lär sig språk. Om en monotom röst, utan variation upprepar samma meddelande om och om igen, på precis samma sätt lär sig barnet ingenting av vad denna säger p.g.a att det inte finns någon variation att urskilja. därför tror jag det är oerhört viktigt att man som lärare varierar sättet att undervisa på. Jag vet själv när jag gick på gymnasiet så arbetade vi i teman. Vi läste alla ämnena inom samma område men upplevde det sedan även praktiskt. På så sätt fick vi använda alla våra sinnen för att förstå och ta in information om t.ex Slaget vid Waterloo, 1815, vilket jag tyckte var ett väldigt bra sätt. Men man behöver inte åka till Belgien för att lära sig. det finns så många sätta att variera en lektion på!

3 kommentarer:

  1. åå jag håller med dig så mkt som det bara går här! Jag önska att jag hade det så som du sa att du hade det på gymnasiet när jag själv gick i gymnasiet. Jag tror det är jätteviktigt att man har som sagt kanske olika teman eller iaf varierar sig som lärare för att hålla elevernas intresse uppe!!

    SvaraRadera
  2. Så sant Emmy! Tocg också upp detta=) Som lärare får man Aldrig bli monoton på något vis eligt mig..Variation i undervisningen, tonläge mm. =)

    SvaraRadera
  3. Jad håller oxå med dig, om att undervisning inte får bli för monoton och tråkig. Variation är viktigt, och det gäller i allt, inte bara i skolans värld.

    SvaraRadera