fredag 23 oktober 2009
Reflektion 3 "Lärare av imorgon"
Jag tänkte på dethär som Carlgren och Marton (2007) tar upp om förändrad styrning av skolan och lärarnas arbete. Att det har förändrats så mycket och att man ska tolka läroplan och kursplan. Jag röstar JA! Jag tycker det är jättebra och väldigt viktigt att man som lärarae har möjlighet att tolka hur man ska bedriva verksamheten. Alla är ju olika. Liksom elever arbetar ju även lärare på olika sätt och därför tycker jag att det är bra att man har mål som man ska nå utifrån kursplanen och inte bestämda arbetssätt. Jag tror även att det är viktigt för utveckligen av yrket som lärare, att man får tänka och utveckla själv.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Håller med dig Emmy, röstar också ja på de du! Jag tror att jag kommer inte jobba på samma sätt eller kanske uppfatta läroplanen på samma sätt som många av dom lärarna som jag har haft eller kommer att jobba med. Jag tycker det är nyttigt att man får tolka den på sitt egna sätt och utifrån det planera sitt lärande..
SvaraRaderaJag håller med om att det är bra att ha läroplanen som en vägvisare, men sedan utifrån sig själv, tillämpa och planera sin undervisning på bästa sätt.
SvaraRaderaHåller med! däremot tycker jag att lärare och personal skall ha rätt till mer seminarier och utbildningar för att få inspiration till sitt arbete=)
SvaraRadera